Ezt olvasta már?

0

Március elsejétől nem fognak örülni a kormánytisztviselők

A közelmúltban dr. Kerekes Edit munkajogásszal a decemberi Munka Törvénykönyv módosítást elemeztük, ami a versenyszférára vonatkozik, de március elsejétől a kormánytisztviselők foglalkoztatási körülményei is változnak.


hirdetés

- A Munka Törvénykönyvének decemberi módosítása meglehetősen nagy vihart kavart, míg a kormánytisztviselőket érintő változások szinte néma csendben lépnek életbe. Ennek a szférának kevesebb az érdekérvényesítési lehetősége?

- Manapság még mindig sokat hallhatunk a „rabszolgatörvény” néven ismertté vált munka törvénykönyvét módosításról – kezdte dr. Kerekes Edit munkajogász. – Érdemes azonban megemlíteni, hogy ezzel egyidejűleg olyan jogszabály módosítások is elfogadásra kerültek (2018. december végén), amelyek nem a versenyszférában foglalkoztatott munkavállalókat érintik hátrányosan, hanem a kormánytisztviselők foglalkoztatási körülményeire lesznek negatív hatással. Ez a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvényben jelent meg, és a szabályozással érintett alkalmazottak jogviszonyát változtatják hátrányosan a korábbiakhoz képest. A téma azért is érdekes, mert a kormánytisztviselők jogviszonya és foglalkoztatási feltételei hosszú időn keresztül egy stabil rendszerben megvalósuló, átlátható előmenetelt és biztonságos munkakörülményeket adó jogviszonyt jelentett és ekként élt a köztudatban. A mostani jogszabály módosítás viszont több ponton is rácáfol erre a stabilitásra.

- A Baranya Megyei Liga Szakszervezet munkavállalói érdekképviseleti tevékenysége a kormánytisztviselői körre is kiterjed?

- Nem, BMLSZ – egyelőre még csak - a versenyszférában foglalkoztatott munkavállalók képviseletét látja el, de úgy gondoljuk, hogy szakszervezeti-érdekvédelmi felelősségünk ezzel a kérdéssel nagy nyilvánosság előtt foglalkozni és a szabályozással járó hátrányokat, bizonytalanságokat feltárni. Egyszerűen nem mehetünk el szótlanul a téma mellett. Szükség van erre azért is, mert több ezer kormánytisztviselőt érintő kérdésről van szó, amely ezzel összefüggésben több ezer család életére lesz kihatással. Ez a jogszabály egyben újfent felveti azt az utóbbi időben többször előtérbe került problémakört, ami a jogalkotói gyakorlatot érinti, vagyis az érdemi szociális párbeszéd hiányosságait.

- Akkor kezdjük el kivesézni a változásokat. Melyek a legjelentősebb pontok?

- Kezdjük talán a szabadság szabályainak változásával. Az alapszabadság mértéke a törvény rendelkezése értelmében 5 nappal csökken a korábbi szabályozás által biztosított éves alapszabadság mértékéhez képest. Ezzel egyidejűleg a besorolás szerinti pótszabadságok mértéke is jelentősen csökken. Ami érdekes, hogy a gyermekek után járó szabadság mértéke megduplázódik és – a korábbi 16 éves kor helyett – a gyermek 18 éves koráig figyelembe vehető. Fogyatékkal élő gyermek után plusz 2 nap jár. Ez a családpolitikával ugyan összhangba hozható, de számos munkavállalói csoportot hátrányosan fog érinteni ez a rendelkezés. Gondoljunk például az idősebb kormányzati szolgálati jogviszonyban állókra, a fiatal pályakezdőkre vagy a gyermeket önhibájukon kívül vállalni nem tudó kormánytisztviselőkre. Őket egyértelműen hátrányosan érint ez az új szabályrendszer. Egyes intézményeknél történt előzetes felmérések azt mutatják, hogy az új szabályozás bevezetésével mind az előző évekhez képest, mind a munka törvénykönyve alapján járó szabadsághoz képest átlagosan kevesebb lesz a kormányzati szolgálati jogviszonyban állókat megillető szabadnapok száma. Általános felméréseket és a szabályozást figyelembe véve az éves szabadság mértéke ezzel a szabályrendszerrel többeknél 11 nappal csökken. Ugyanakkor pótszabadság az új szabály szerint az alábbi esetekben jár a gyermekek után járó pótszabadságon felül: az apának gyermeke születése estén 8 nap, ikergyerekek esetén 10 nap, nagyszülőnek unokája születése esetén 5 nap, az első házasságkötés alkalmából 5 nap.

- Viszont cserébe nincs szó évi 400 óra túlóráról…

- Azért a jogalkotó gondoskodott arról, hogy pluszterheket tegyen a kormánytisztviselők vállára. Az új szabályozás értelmében ugyanis a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek. (Ez idáig része volt - a szerk.) A Kit. 121.§ (1) bekezdése értelmében, ha a napi munkaidő a hat órát meghaladja, a kormánytisztviselő részére a munkaidőn túl - a munkavégzés megszakításával - napi harminc perc, valamint minden további három óra munkavégzés után a kormánytisztviselő részére legalább húsz perc munkaközi szünetet kell egybefüggően biztosítani. A (2) bekezdés szerint a kormánytisztviselőnek a munkaközi szünetet úgy kell igénybe vennie, hogy - szükség szerint a munkaközi szünet megszakításával is - vezetője rendelkezésére tudjon állni. A korábban hatályos szabályozás szerint a munkaközi szünet a munkaidő részét képezte. Még a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkáltatóknál (versenyszférában) lehetőség van arra, hogy a munkaközi szünet a munkaidő részét képezze - azáltal, hogy erről a felek kollektív szerződésben megállapodtak - addig a kormányzati igazgatásról szóló törvény értelmében 2019. március 1-től az érintetteknek naponta plusz 30 percet kell a munkahelyükön tölteniük, a jogszabály eltérésre nem ad lehetőséget. Ez, ha egy egyszerűsített példával szeretnénk szemléltetni, a következőt jelenti: ha 20 munkanappal számolunk egy hónapot (egy munkanap 8 óra munkavégzést jelent és ehhez minden nap +30 perc hozzáadódik), akkor ez havonta 10 órával – és 8 órás munkanappal – számolva évente 15 nappal több munkahelyen töltött időt jelentene. Nyilván ez egy egyszerűsített példa, hiszen figyelmen kívül hagyja az ünnepnapokat, amikor nem történik munkavégzés stb. Mégis ezen példa által talán sikerül szemléltetni a szabályozás árnyoldalát.

- Mindezt mennyiben kompenzálhatja a stabil és kiszámítható jövedelem?

- Ebben is lényegi változások várhatóak, mert az új jogszabály markánsan alakítja át az eddigi illetményrendszert és besorolási rendszert. Ennek hátterében állhat az a kormányzati kommunikáció, ami a kormányzati szolgálati jogviszonyban állók bérrendezéséről szól, miszerint jelentős mértékű béremelés fog realizálódni a közszolgálati szektorban 2019-ben. Ugyanakkor az aggályok, amik a jogi szabályozással kapcsolatban felmerülnek, úgy gondoljuk, hogy nem alaptalanok. Hiszen az előmenetel, az adott körben foglalkoztatott kormányzati szolgálati jogviszonyban állók munkahelyi motivációja, az életpálya-modell, az illetmény megállapításával összefüggésben az objektivitás a szabályozás egyes elemei által komolyan sérülhetnek.

A központi kormányzati igazgatási szerveknél és ezek területi, helyi szerveinél alkalmazott kormánytisztviselők esetében az illetményekkel kapcsolatban a Kit. 1. és 2. számú mellékletei táblázati formában tartalmazzák azokat a jövedelem határokat, melyek az egyes besorolási fokozatokhoz lesznek hozzárendelve. Ennek alapján meghatározott összegek között fognak az illetmények beállításra kerülni. Azonban a jövedelemhatár közötti eltérési lehetőségek többségében szubjektív felettesi / vezetői döntéseken fognak alapulni a jövőben. Ez hosszú távon komoly bizonytalanságot eredményezhet az érintettek illetményének tekintetében. Illetmény megállapítása 2019. március 1. napjától: a Kit. 286. § (3) bekezdése alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója 2019. február 15. napjáig állapítja meg a kormánytisztviselők álláshelyi besorolását és a részükre 2019. március 1. napjától járó illetményt (a továbbiakban: Kit. szerinti illetmény). Az álláshelyi besorolásnál irányadó a korábban már megállapított, a kormánytisztviselőt 2018. december 1-jén megillető illetmény, valamint az érintett kormányzati szolgálati jogviszonyban állók 2018. második féléves teljesítményértékelése és éves minősítése. Ennek alapján tehát valamennyi kormánytisztviselő besorolásra kerül az alábbi kategóriák egyikébe. Egyébként a kormánytisztviselők álláshelyi besorolásának szempontjait, valamint az illetmény különbözet számításának módját a Kormány külön rendeletben szabályozza.

 

Minisztériumok kormánytisztviselői esetében:

Besorolási fokozat megnevezése illetmény alsó határa illetmény felső határa

 

1. kormánytanácsos 250 000 Ft 500 000 Ft

2. vezető-kormánytanácsos 350 000 Ft 650 000 Ft

3. kormány-főtanácsos 400 000 Ft 750 000 Ft

4. vezető kormányfőtanácsos 600 000 Ft 1 500 000 Ft

5. osztályvezető 700 000 Ft 1 400 000 Ft

6. főosztályvezető 800 000 Ft 1 500 000 Ft

 

Kormányzati főhivatalok és központi hivatalok kormánytisztviselői esetében:

 

Besorolási fokozat megnevezése illetmény alsó határa illetmény felső határa

 

1. hivatali tanácsos 200 000 Ft 350 000 Ft

2. vezető-hivatali tanácsos 300 000 Ft 500 000 Ft

3. hivatali főtanácsos I. 400 000 Ft 600 000 Ft

4. hivatali főtanácsos II. 450 000 Ft 700 000 Ft

5. vezető-hivatalifőtanácsos 500 000 Ft 1 200 000 Ft

6. osztályvezető 400 000 Ft 1 100 000 Ft

7. főosztályvezető 550 000 Ft 1 300 000 Ft

 

A besorolási fokozat alsó és felső határán belül a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg az érintett illetményét. Ennek során a Kit. 286.§ (1) bekezdésének garanciális szabályát alkalmazni kell, mely szerint az érintett kormánytisztviselők és december 1-jén megállapított illetmény.

Végrehajtási szempontból érdekes kérdés a változással érintett kormánytisztviselők illetménykülönbözetének rendezése, tekintve, hogy a szabályozás 2019. március 1. napjával lép hatályba: 2019. március 1. napjával megállapított illetmény „visszamenőleg” 2019. január 1. napjával kerül megállapításra, így a 2019. január és február hónapokra eső illetmény és a Kit. szerinti illetmény közötti különbözet a 2019. március havi illetménnyel egyidejűleg kerül kifizetésre.

Mindenképpen elgondolkodtató az is, hogy az érintett kormánytisztviselők az álláshelyi besorolásukról és illetményükről Kit . 285.§ (2) bekezdése alapján március 15-ig kell tájékoztatni. Ez a gyakorlat értelemszerűen további komoly feszültséget okoz az érintettek körében az információhiány, illetve várakozás által.

- Több ízben említésre kerül a bizonytalanság, amit ez a szabályozás magában hordoz…

- Igen, ennek oka a fentiek mellet a következő: A korábbi szabályozás (Kttv.) értelmében a jogviszonyban töltött idő növekedésével meghatározott szorzóval garantált volt a tisztségviselők illetményének a növekedése. Ez a garancia részben motiváló célt szolgált, részben a közszolgálati életpálya stabilitását és kiszámíthatóságát jelenítette meg a gyakorlatban. Az új szabályozás – jelenlegi tartalommal – azáltal, hogy szakít ezzel a gyakorlattal és ezt a garanciát is kivezeti az említett kormánytisztviselői jogviszony rendszeréből további bizonytalanságot teremt a jogviszonyban foglalkoztatottak előmeneteli és illetmény rendszerében. Ebben a körben, tehát két – egymással szorosan összefüggő – kérdéssel is szembe találjuk magunkat: egyrészről az illetmény összegét és annak mértékét érintő problémával, az arra szubjektív döntésen alapuló ráhatás lehetőségével. Másrészről pedig a kormányzati igazgatásban alkalmazott tisztviselők előmenetelének kiszámíthatatlanná válása kérdéskörével. A jelenlegi jogszabályi keretek között mindkét probléma komoly bizonytalansági faktor.

- Mindezek ellenére ez mégsem a versenyszféra, talán kisebb a mennyiségi és minőségi követelmények miatti nyomás az itt dolgozókon?

- Azért ebben is körvonalazódni látszik némi változás. A törvény 96.§-ának szabályozása azt mondja, hogy a teljesítmény-értékelés nem kötelező. Évente a munkáltatói jogkör gyakorlójának mérlegelése alapján, illetve a kormánytisztviselő kérelmére végezhető el, melynek részletszabályait a Kormány rendeletben határozza meg. Lehetőségként tartalmazza a törvényszöveg, hogy a teljesítményértékelés alapján a kormánytisztviselő illetménye az adott besorolási kategóriához tartozó összeghatáron belül legfeljebb 20%-kal csökkenthető, illetve legfeljebb 30%-kal növelhető, illetve, hogy részére teljesítmény elismerés fizethető. A jogszabály azon meghatározása, miszerint a teljesítmény és egyéb szubjektív szempontrendszer alapján kerülhet a fentebb hivatkozott mellékletben meghatározott jövedelemhatárok között megállapításra egy adott tisztviselő illetménye, úgy gondoljuk, hogy nem igényel különösebb magyarázatot, miért aggályos, mégis egy életszerű példával szemléltethető: Az új szabályozás értelmében például egy központi kormányzati igazgatási szervnél alkalmazott kormánytisztviselő, aki egy adott álláshelyre kerül besorolásra – meghatározott iskolai végzettséggel, meghatározott munkakörben – ebben a beosztási fokozatban akár 5, 10 vagy 15 éven keresztül (időkorlát nélkül) akár változatlan illetménnyel foglalkoztatható lesz. Ha kinevezését követően akár több diplomát megszerez - a jelenlegi szabályozást alapul véve - az sem ad számára garanciát arra, hogy képesítése által előrébb lépjen. A törvény jelenleg meghatározott összeghatáron belül ad mozgásteret az illetmény összegének megállapítása során – ahogy az fentebb is látható – de a munkáltatói jogkör gyakorlója (az első számú vezető) mérlegelése által a szubjektív tényező jelentősen túlsúlyba kerül.

- Az új jogszabály ráadásul kibővíti a jogviszony megszüntetésének lehetőségeit is. Bevezeti a Kit. szabályozása a kormánytisztviselői jogviszony felmentéssel történő megszüntetése körében a 108.§-ában a feladatok hatékonyabb ellátásának biztosítása jogcímet, mely a jogviszony megszüntetésének egy új formáját jelenti. Nyilván a jogviszony megszüntetésének bővítése már önmagában sem értékelhető alkalmazott-barát lépésnek, annak ellenére sem, hogy a törvény ezen szabályozása garanciális jelleggel részletszabályokat is meghatároz.

Az új megszüntetési jogcím tartalmilag a következő formában került szabályozásra: Amennyiben a kormánytisztviselő által betöltött álláshelyre meghatározott feladatokban olyan változás következik be, amelynek hatékony ellátására a kormánytisztviselő iskolai végzettsége, szakképzettsége, szakképesítése, szakmai tapasztalata nem megfelelő, a kormányzati igazgatási szerv az álláshelyet más kormánytisztviselővel betöltetheti. A változás a kormányzati igazgatási szerv érdekkörében felmerülő ok lehet. A kormányzati igazgatási szerv érdekkörében felmerülő oknak minősül különösen, ha az a kormányzati igazgatási szerv feladatellátásának jogszabályi változásával függ össze. [Kit. 108. (1) bek.]

- Mi történik, ha ezek után sokan úgy döntenek, ott hagyják a kormányszférát?

- Ez egy érdekes kérdés, ugyanis az új jogszabály elhelyezkedési korlátozó rendelkezést is tartalmaz. A Kit. 117.§-a szabályozza az említett korlátozást. Eszerint a Kormány meghatározza azokat az ágazatokat és az ágazatokon belül azokat az álláshelyeket, amelyek esetében a kormánytisztviselő a kormányzati szolgálati jogviszonya megszűnését vagy megszüntetését követően az ágazati tevékenységet főtevékenységként végző gazdasági társaságnál nem létesíthet munkavégzésre irányuló jogviszonyt. (117. § (1) bekezdés). A jogszabály 117.§ (2)-(3) és (5) bekezdései a munka törvénykönyvéből is ismert versenytilalmi korlátozással mutatnak némi hasonlóságot. Többek között tartalmazzák az időkorlátot, az ellentételezésre utaló szabályt és az üzleti titokra utaló rendelkezést az alábbiak szerint:

- A korlátozás időtartama a kormányzati szolgálati jogviszonyban eltöltött időnek megfelelő idő, de legfeljebb két év.

- A kormányzati szolgálati jogviszony időtartama alatt megszerzett információk a jogszabályban rögzített határidőn túl sem használhatók fel üzleti célra.

- Az elhelyezkedési korlátozás az illetmény megállapítása során figyelembe vehető. Kevésbé egzakt szabályozás az Mt. versenytilalmi szabályozásával összevetve, de gyakorlati hasonlóság elvi síkon mindenképpen vonható a két szabályozás között. Az elhelyezkedési korlátozással kapcsolatba leginkább aggályos rendelkezést mégis a 117. § (8) bekezdései tartalmazzák. A Kit. úgy rendelkezik ugyanis, hogy ha a kormánytisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya az alábbiakban felsorolt valamely ok miatt kerül megszüntetésre, akkor az érintett újabb kormányzati szolgálati jogviszonyt a jogviszony megszűnésétől számított három évig csak a Kormány engedélyével létesíthet. A megszüntetés fent hivatkozott okai között a törvényi felsorolás a következőket említi: a kormánytisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya a Kormány döntése szerint létszámcsökkentés végrehajtása miatt (a 107. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint) kerül megszüntetésre; megszűnt a kormányzati igazgatási szervnek a kormánytisztviselő álláshelyén ellátott feladata; a Kormány döntése alapján a központosított álláshely-állományból származó álláshely visszakerül a központosított álláshely-állományba; a kormánytisztviselő álláshelye átszervezés miatt megszűnik; a kormányzati igazgatási szerv a feladatok hatékonyabb biztosítása érdekében a kormánytisztviselő álláshelyére másik kormánytisztviselőt alkalmaz. A Kit. tehát rendelkezik arról is, hogy azok a kormánytisztviselők, akiknek létszámcsökkentés keretében jogviszonyuk megszüntetésre kerül, három éven belül államigazgatási szervnél (tehát a jogszabály személyi hatálya alá tartozó intézménynél, szervezetnél) nem helyezkedhetnek el. Amennyiben a kinevezésükre fentiek ellenére sor kerül, úgy a kinevezés törvény erejénél fogva semmis. Az álláskeresést korlátozó, illetve az elhelyezkedési lehetőségeket behatároló rendelkezés véleményünk szerint több szempontból is aggályos, különös tekintettel arra, hogy a felsorolás szerinti megszüntetési okok többsége nem hozhatók közvetlenül összefüggésbe az érintett teljesítményével (létszámcsökkentés, átszervezés, központi álláshely-állományba való visszavétel, feladat megszűnése). Kivétel szabályt mindösszesen annyiban tartalmaz a törvény, hogy a Kormány engedélyével lehetőség nyílhat az elhelyezkedési korlátozást tartalmazó főszabálytól eltérni.

M. Z.







0
0
0
0

hírek innen, onnan

Ha gyakran használod ezt a szót, boldogabb lesz a kapcsolatod

Ha tényleg szerelmes vagy, szakértők szerint valószínűleg te is nagyon sokszor használod!

Önjelölt partnernők jelentkeztek a bajnok párjának

Tenisz. Párkeresésbe kezdett Andy Murray, a kétszeres wimbledoni bajnok azok után, hogy a női világranglista-vezető Ashleigh Barty...

Dél-Amerika bajnoksága a dél-amerikaiaké

Labdarúgás. A helyzet a mérkőzések több mint kétharmada után: egyetlen komoly szereplő sem bukott el, versenyben maradt a szubkontinens...

Száz fiatal sportoló kap támogatást idén

Mol Alapítvány a tehetségekért

Tragédia a MOM Parkban - Bátyja még kijutott, Zselyke az égő házban lelte halálát

Egy 8 éves kislány életébe került a testvéreivel kiagyalt gyerekcsíny. Amíg édesanyjuk vásárolt, Zselyke és Dominik végzetes útra...

Újabb sokkoló részletek a MOM Sportközpontban keletkező tűzesetről - Ezt mondta a megtört édesanya: A kislányom a szemem előtt haldoklott

Budapest Cserfes, mosolygós kislánynak ismerték azt a gyereket, aki hétfő délután a MOM Sportközpont tetején az életét vesztette.

Szijjártó: Ez a magyar gazdaság fejlődésének kulcsa

A magyar gazdaság fejlődése kulcsának nevezte a külgazdasági és külügyminiszter a modern autóipari beruházásokat.

Laza maradt a magyar jegybank

A piaci várakozásoknak megfelelően ma sem változott az alapkamat.

A balesete miatt az előadásait is le kellett mondania Ganxsta Zolee édesapjának - Ügyvédhez fordult Zana József

Budapest Balesete után ügyvédhez fordult és egymillió forintos fájdalomdíjat követel Zana József (80) a Budapesti Közlekedési...

130 ezer gyermek üdülhet Erzsébet-táborokban

Tizenegy turnusban minden eddiginél több, heti 2500 - összesen mintegy harmincezer - gyermek táborozhat idén nyáron a Balatonnál a zánkai...

Hatalmas az öröm: végre megkapta a bizonyítványát Dombi Tibor

Debrecen Eljött a nagy pillanat: a kezébe vehette az érettségi bizonyítványát Dombi Tibor (45).

Gaál Noémi: Túl vagyok a szakításon

Kiheverte zátonyra futott jegyességét Gaál Noémi. S most az is kiderült, hogy Maloveczky Miklóssal már fél éve nem alkotnak egy párt.

0

Sport

Ez okozta a tragédiát a MOM Sportközpontnál - Itt a rendőrség közleménye

A rendőrség újabb közleményt adott ki a MOM Sportközpont tetején történt tragédiáról, a nyomozáseredményeként közölték, mi vezetett a tragédiához.

Börtönben ült, világsztár lett és a magyarok ellen ért a csúcsra

Van Persie szobrot kaphatott volna Londonban, helyette Manchesterbe ment a Premier League-trófeáért. Most visszavonult.

Meccs közben leültek a focisták, így tiltakoztak a csaló bíró ellen - videó

Már az első félidőben kiosztott hat sárgát és két piros lapot a vesztes csapat játékosainak.

Tragédia a MOM Sportközpont tetején: itt halt meg egy 8 éves kisgyerek - Drámai felvételek a kiégett fabódéról

Egy gyerek meghalt, miután kigyulladt egy fabódé a Csörsz utcában, a MOM Sportközpont tetején hétfő este. A mentők tájékoztatása szerint további három sérültet kórházba vittek.

Megszólalt a tegnapi tűzvészben elhunyt kislány édesanyja: Hónapok óta arról álmodott, hogy egyszer bent ég va...

Megdöbbentő őszinteséggel mesélt a tegnap tragikus körülmények között elhunyt nyolcéves kislány édesanyja - a gyermeket pszichoterápiára küldték, mert attól félt, bent fog égni valahol.

Berohant egy szurkoló a pályára a Copán, a chilei bekk meg alárúgott

Az UruguayChile csoportrangadón nemcsak Suárez professzor mutatott be érdekességeket, hanem a chileiek is.

Tragédia a MOM Sportközpontban: szívszorító sorokkal búcsúzik a gyászoló édesanya kislányától

Ezekkel a sorokkal gyászolja édesanyja a Csörsz utcában elhunyt kislányát.

Suárez tizenegyest reklamált, mert a kapus kézzel védett

Ilyet sem nagyon láttunk még rovatunk jelentkezik.

Magyar focisták nem játszhatnak az Atlético Madrid ellen

Ibrahimovic és Ronney viszont ott van az MLS All Star-csapatban.

Császár Gábor megalázónak tartja, ami a vb-n történt vele

A válogatott korábbi alapembere hamarosan edzőként is dolgozni kezd.

0

Bulvár

104 utassal tűnt el a vonat a semmibe: máig nem találják a nyomát

Egy szellemvonat bolyong Oroszország-szerte, és senki sem tudja, hová megy.

Akkora a kereslet, hogy a kormány vizsgálja, meddig lehet fenntartani az új szuperkötvényt

Már a MÁP+ negyedik sorozatának kibocsátásánál tart a kincstár. A jövő héten elérhetjük az ezermilliárd forintot.

Mutatjuk, meddig tart a kánikula

Több keleti megyére is figyelmeztetést adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat a hőség miatt. Szerdán még melegebb lesz, mint kedden, hétvégén azonban pár fokkal hűvösebb idő várható.

D-vitamin: a rákhoz is köze lehet

Röpködnek a D-vitaminról szóló hírek, követni sem lehet, hogy vészesen keveset fogyasztunk-e belőle, vagy éppen túlzásba visszük a szedését. Homályos az is, hogy a csontritkulás megelőzése mellett fontos-e más miatt is, vagy csak túl jól sikerült...

Nyugdíjas kedvezmény megszüntetése: a kormány előtt a törvényjavaslat

Az MSZP is úgy látja, hogy a kormány meg akarja szüntetni a nyugdíjasok szociális üdültetését. A szocialisták szerint az sem biztos, hogy a jövőben állami feladat marad az Erzsébet-program szervezése.

27 percig volt halott egy nő, azt mondja, látta a mennyországot

Tényleg létezik írta egy papírra, miután magához tért.

Ha ezt a virágot elülteted a kertedbe, pillangókkal lesz tele az udvar

Ha azt szeretnéd, hogy az udvaron minél több lepke repdessen, van egy növény, amit feltétlenül el kell ültetned.

30 évesen rákot diagnosztizáltak a népszerű magyar műsorvezetőnőnél

Mádai Vivient a bőrrákja ébresztette rá arra, hogy jobban figyeljen a bőrvédelemre.

8 tipp - Húgysav szint csökkentése természetesen

Így esélyes a köszvény leküzdése is Sokaknak ismerős lehet a köszvény: az ízületi gyulladás azon típusa, melyet a húgysav rendellenesen magas szintje okoz a szervezetben. A fájdalommal és duzzanattal járó, általában lábon jelentkező probléma ellen tehetünk a húgysav szint csökkentésével. De hogyan? A köszvény az ízületi gyulladás olyan típusa, mely a szervezetben jelentkező, abnormálisan magas [...]

A nő beállt tankolni, ami a következő egy percben történt, vígjátékba illő

Elfelejtette, miért is állt meg, aztán jött a még kínosabb befejezés.

Orbán retteghet - befut Budapestre az isztambuli gyors

Négy hónap múlva Magyarországon is főpolgármester-választásra kerül sor, és a nagyvárosi polgárság éppen úgy mélyütést vihet be a magyar miniszterelnöknek, ahogyan az a példaképével, Erdogannal történt. Az elmúlt napokban Moszkvában és Hongkongban is tömeges mozgalmak kérdőjelezték meg az egyeduralkodó vezető tekintélyét és legitimitását. Káncz Csaba jegyzete.

Újabb elképesztő román szerelvényt kapcsoltak le, ezúttal az M1-esen

A sofőr lényegében semmilyen szabályt sem tartott be.

blogmorzsák

Az Orbán-rendszer és az ellenforra­dalom kultusza

Ha már a kormány tudatosan fel­éleszti ellenforradalom kultuszát, akkor ideje ellenforradalminak neveznie magát.

Okosváros vagy adathalászat?

A torontói okosváros projekt újabb akadályba ütközik. Egyre többen nagyon utálják a gondolatát is.

Dániai élet a bizalomtól az öltözködésig

Mit szabad és mit nem mondani egy dán munkahelyen, mi van, ha hibázunk és hogyan öltözködjünk?

Ha minden oké velem, miért nem kellek mégsem?

Amikor megkapod egy csajtól, hogy normális vagy, helyes és kedves fiú, ám mégis dob.

Hey Mr. Kásler!

Valami rettenetesen el van szúrva a magyar közoktatásban.

Manipulatív szeretet

Amikor a szeretet álarca mögé bújtatjuk az önös érdekeinket és helytelenül bánunk a párunkkal, az manipuláció.

Medgyessy az útelágazásnál

A volt miniszterelnökkel készített interjú tegnapelőtt jelent meg.

Ezt veszed meg fagyiként, ha nem figyelsz oda

Nem járunk jól a kétméter magas fagyival, ami fele annyiba került.

Madonna legizgalmasabb átváltozásai

A popdíva az elmúlt négy évtized alatt több tucat imidzset talált ki ma­gának. Ezek sikerültek a legjobban.

A világjobb éttermei 2019-ben!

Hova akar majd az egész világ el­jutni a következő 12 hónapban?

Gozsdu Manó csak a pénzt adta az udvarhoz

Gozsdu Manó soha nem is látta a ró­la elnevezett ingatlan­együt­test. Íme a Gozsdu-udvar eredeti története.

Elegem van a megkergült hatalmasságokból

Tényleg ilyen emberek kezében van a sorsunk?

0