Ezt olvasta már?

0

Március elsejétől nem fognak örülni a kormánytisztviselők

A közelmúltban dr. Kerekes Edit munkajogásszal a decemberi Munka Törvénykönyv módosítást elemeztük, ami a versenyszférára vonatkozik, de március elsejétől a kormánytisztviselők foglalkoztatási körülményei is változnak.


hirdetés

- A Munka Törvénykönyvének decemberi módosítása meglehetősen nagy vihart kavart, míg a kormánytisztviselőket érintő változások szinte néma csendben lépnek életbe. Ennek a szférának kevesebb az érdekérvényesítési lehetősége?

- Manapság még mindig sokat hallhatunk a „rabszolgatörvény” néven ismertté vált munka törvénykönyvét módosításról – kezdte dr. Kerekes Edit munkajogász. – Érdemes azonban megemlíteni, hogy ezzel egyidejűleg olyan jogszabály módosítások is elfogadásra kerültek (2018. december végén), amelyek nem a versenyszférában foglalkoztatott munkavállalókat érintik hátrányosan, hanem a kormánytisztviselők foglalkoztatási körülményeire lesznek negatív hatással. Ez a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvényben jelent meg, és a szabályozással érintett alkalmazottak jogviszonyát változtatják hátrányosan a korábbiakhoz képest. A téma azért is érdekes, mert a kormánytisztviselők jogviszonya és foglalkoztatási feltételei hosszú időn keresztül egy stabil rendszerben megvalósuló, átlátható előmenetelt és biztonságos munkakörülményeket adó jogviszonyt jelentett és ekként élt a köztudatban. A mostani jogszabály módosítás viszont több ponton is rácáfol erre a stabilitásra.

- A Baranya Megyei Liga Szakszervezet munkavállalói érdekképviseleti tevékenysége a kormánytisztviselői körre is kiterjed?

- Nem, BMLSZ – egyelőre még csak - a versenyszférában foglalkoztatott munkavállalók képviseletét látja el, de úgy gondoljuk, hogy szakszervezeti-érdekvédelmi felelősségünk ezzel a kérdéssel nagy nyilvánosság előtt foglalkozni és a szabályozással járó hátrányokat, bizonytalanságokat feltárni. Egyszerűen nem mehetünk el szótlanul a téma mellett. Szükség van erre azért is, mert több ezer kormánytisztviselőt érintő kérdésről van szó, amely ezzel összefüggésben több ezer család életére lesz kihatással. Ez a jogszabály egyben újfent felveti azt az utóbbi időben többször előtérbe került problémakört, ami a jogalkotói gyakorlatot érinti, vagyis az érdemi szociális párbeszéd hiányosságait.

- Akkor kezdjük el kivesézni a változásokat. Melyek a legjelentősebb pontok?

- Kezdjük talán a szabadság szabályainak változásával. Az alapszabadság mértéke a törvény rendelkezése értelmében 5 nappal csökken a korábbi szabályozás által biztosított éves alapszabadság mértékéhez képest. Ezzel egyidejűleg a besorolás szerinti pótszabadságok mértéke is jelentősen csökken. Ami érdekes, hogy a gyermekek után járó szabadság mértéke megduplázódik és – a korábbi 16 éves kor helyett – a gyermek 18 éves koráig figyelembe vehető. Fogyatékkal élő gyermek után plusz 2 nap jár. Ez a családpolitikával ugyan összhangba hozható, de számos munkavállalói csoportot hátrányosan fog érinteni ez a rendelkezés. Gondoljunk például az idősebb kormányzati szolgálati jogviszonyban állókra, a fiatal pályakezdőkre vagy a gyermeket önhibájukon kívül vállalni nem tudó kormánytisztviselőkre. Őket egyértelműen hátrányosan érint ez az új szabályrendszer. Egyes intézményeknél történt előzetes felmérések azt mutatják, hogy az új szabályozás bevezetésével mind az előző évekhez képest, mind a munka törvénykönyve alapján járó szabadsághoz képest átlagosan kevesebb lesz a kormányzati szolgálati jogviszonyban állókat megillető szabadnapok száma. Általános felméréseket és a szabályozást figyelembe véve az éves szabadság mértéke ezzel a szabályrendszerrel többeknél 11 nappal csökken. Ugyanakkor pótszabadság az új szabály szerint az alábbi esetekben jár a gyermekek után járó pótszabadságon felül: az apának gyermeke születése estén 8 nap, ikergyerekek esetén 10 nap, nagyszülőnek unokája születése esetén 5 nap, az első házasságkötés alkalmából 5 nap.

- Viszont cserébe nincs szó évi 400 óra túlóráról…

- Azért a jogalkotó gondoskodott arról, hogy pluszterheket tegyen a kormánytisztviselők vállára. Az új szabályozás értelmében ugyanis a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek. (Ez idáig része volt - a szerk.) A Kit. 121.§ (1) bekezdése értelmében, ha a napi munkaidő a hat órát meghaladja, a kormánytisztviselő részére a munkaidőn túl - a munkavégzés megszakításával - napi harminc perc, valamint minden további három óra munkavégzés után a kormánytisztviselő részére legalább húsz perc munkaközi szünetet kell egybefüggően biztosítani. A (2) bekezdés szerint a kormánytisztviselőnek a munkaközi szünetet úgy kell igénybe vennie, hogy - szükség szerint a munkaközi szünet megszakításával is - vezetője rendelkezésére tudjon állni. A korábban hatályos szabályozás szerint a munkaközi szünet a munkaidő részét képezte. Még a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkáltatóknál (versenyszférában) lehetőség van arra, hogy a munkaközi szünet a munkaidő részét képezze - azáltal, hogy erről a felek kollektív szerződésben megállapodtak - addig a kormányzati igazgatásról szóló törvény értelmében 2019. március 1-től az érintetteknek naponta plusz 30 percet kell a munkahelyükön tölteniük, a jogszabály eltérésre nem ad lehetőséget. Ez, ha egy egyszerűsített példával szeretnénk szemléltetni, a következőt jelenti: ha 20 munkanappal számolunk egy hónapot (egy munkanap 8 óra munkavégzést jelent és ehhez minden nap +30 perc hozzáadódik), akkor ez havonta 10 órával – és 8 órás munkanappal – számolva évente 15 nappal több munkahelyen töltött időt jelentene. Nyilván ez egy egyszerűsített példa, hiszen figyelmen kívül hagyja az ünnepnapokat, amikor nem történik munkavégzés stb. Mégis ezen példa által talán sikerül szemléltetni a szabályozás árnyoldalát.

- Mindezt mennyiben kompenzálhatja a stabil és kiszámítható jövedelem?

- Ebben is lényegi változások várhatóak, mert az új jogszabály markánsan alakítja át az eddigi illetményrendszert és besorolási rendszert. Ennek hátterében állhat az a kormányzati kommunikáció, ami a kormányzati szolgálati jogviszonyban állók bérrendezéséről szól, miszerint jelentős mértékű béremelés fog realizálódni a közszolgálati szektorban 2019-ben. Ugyanakkor az aggályok, amik a jogi szabályozással kapcsolatban felmerülnek, úgy gondoljuk, hogy nem alaptalanok. Hiszen az előmenetel, az adott körben foglalkoztatott kormányzati szolgálati jogviszonyban állók munkahelyi motivációja, az életpálya-modell, az illetmény megállapításával összefüggésben az objektivitás a szabályozás egyes elemei által komolyan sérülhetnek.

A központi kormányzati igazgatási szerveknél és ezek területi, helyi szerveinél alkalmazott kormánytisztviselők esetében az illetményekkel kapcsolatban a Kit. 1. és 2. számú mellékletei táblázati formában tartalmazzák azokat a jövedelem határokat, melyek az egyes besorolási fokozatokhoz lesznek hozzárendelve. Ennek alapján meghatározott összegek között fognak az illetmények beállításra kerülni. Azonban a jövedelemhatár közötti eltérési lehetőségek többségében szubjektív felettesi / vezetői döntéseken fognak alapulni a jövőben. Ez hosszú távon komoly bizonytalanságot eredményezhet az érintettek illetményének tekintetében. Illetmény megállapítása 2019. március 1. napjától: a Kit. 286. § (3) bekezdése alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója 2019. február 15. napjáig állapítja meg a kormánytisztviselők álláshelyi besorolását és a részükre 2019. március 1. napjától járó illetményt (a továbbiakban: Kit. szerinti illetmény). Az álláshelyi besorolásnál irányadó a korábban már megállapított, a kormánytisztviselőt 2018. december 1-jén megillető illetmény, valamint az érintett kormányzati szolgálati jogviszonyban állók 2018. második féléves teljesítményértékelése és éves minősítése. Ennek alapján tehát valamennyi kormánytisztviselő besorolásra kerül az alábbi kategóriák egyikébe. Egyébként a kormánytisztviselők álláshelyi besorolásának szempontjait, valamint az illetmény különbözet számításának módját a Kormány külön rendeletben szabályozza.

 

Minisztériumok kormánytisztviselői esetében:

Besorolási fokozat megnevezése illetmény alsó határa illetmény felső határa

 

1. kormánytanácsos 250 000 Ft 500 000 Ft

2. vezető-kormánytanácsos 350 000 Ft 650 000 Ft

3. kormány-főtanácsos 400 000 Ft 750 000 Ft

4. vezető kormányfőtanácsos 600 000 Ft 1 500 000 Ft

5. osztályvezető 700 000 Ft 1 400 000 Ft

6. főosztályvezető 800 000 Ft 1 500 000 Ft

 

Kormányzati főhivatalok és központi hivatalok kormánytisztviselői esetében:

 

Besorolási fokozat megnevezése illetmény alsó határa illetmény felső határa

 

1. hivatali tanácsos 200 000 Ft 350 000 Ft

2. vezető-hivatali tanácsos 300 000 Ft 500 000 Ft

3. hivatali főtanácsos I. 400 000 Ft 600 000 Ft

4. hivatali főtanácsos II. 450 000 Ft 700 000 Ft

5. vezető-hivatalifőtanácsos 500 000 Ft 1 200 000 Ft

6. osztályvezető 400 000 Ft 1 100 000 Ft

7. főosztályvezető 550 000 Ft 1 300 000 Ft

 

A besorolási fokozat alsó és felső határán belül a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg az érintett illetményét. Ennek során a Kit. 286.§ (1) bekezdésének garanciális szabályát alkalmazni kell, mely szerint az érintett kormánytisztviselők és december 1-jén megállapított illetmény.

Végrehajtási szempontból érdekes kérdés a változással érintett kormánytisztviselők illetménykülönbözetének rendezése, tekintve, hogy a szabályozás 2019. március 1. napjával lép hatályba: 2019. március 1. napjával megállapított illetmény „visszamenőleg” 2019. január 1. napjával kerül megállapításra, így a 2019. január és február hónapokra eső illetmény és a Kit. szerinti illetmény közötti különbözet a 2019. március havi illetménnyel egyidejűleg kerül kifizetésre.

Mindenképpen elgondolkodtató az is, hogy az érintett kormánytisztviselők az álláshelyi besorolásukról és illetményükről Kit . 285.§ (2) bekezdése alapján március 15-ig kell tájékoztatni. Ez a gyakorlat értelemszerűen további komoly feszültséget okoz az érintettek körében az információhiány, illetve várakozás által.

- Több ízben említésre kerül a bizonytalanság, amit ez a szabályozás magában hordoz…

- Igen, ennek oka a fentiek mellet a következő: A korábbi szabályozás (Kttv.) értelmében a jogviszonyban töltött idő növekedésével meghatározott szorzóval garantált volt a tisztségviselők illetményének a növekedése. Ez a garancia részben motiváló célt szolgált, részben a közszolgálati életpálya stabilitását és kiszámíthatóságát jelenítette meg a gyakorlatban. Az új szabályozás – jelenlegi tartalommal – azáltal, hogy szakít ezzel a gyakorlattal és ezt a garanciát is kivezeti az említett kormánytisztviselői jogviszony rendszeréből további bizonytalanságot teremt a jogviszonyban foglalkoztatottak előmeneteli és illetmény rendszerében. Ebben a körben, tehát két – egymással szorosan összefüggő – kérdéssel is szembe találjuk magunkat: egyrészről az illetmény összegét és annak mértékét érintő problémával, az arra szubjektív döntésen alapuló ráhatás lehetőségével. Másrészről pedig a kormányzati igazgatásban alkalmazott tisztviselők előmenetelének kiszámíthatatlanná válása kérdéskörével. A jelenlegi jogszabályi keretek között mindkét probléma komoly bizonytalansági faktor.

- Mindezek ellenére ez mégsem a versenyszféra, talán kisebb a mennyiségi és minőségi követelmények miatti nyomás az itt dolgozókon?

- Azért ebben is körvonalazódni látszik némi változás. A törvény 96.§-ának szabályozása azt mondja, hogy a teljesítmény-értékelés nem kötelező. Évente a munkáltatói jogkör gyakorlójának mérlegelése alapján, illetve a kormánytisztviselő kérelmére végezhető el, melynek részletszabályait a Kormány rendeletben határozza meg. Lehetőségként tartalmazza a törvényszöveg, hogy a teljesítményértékelés alapján a kormánytisztviselő illetménye az adott besorolási kategóriához tartozó összeghatáron belül legfeljebb 20%-kal csökkenthető, illetve legfeljebb 30%-kal növelhető, illetve, hogy részére teljesítmény elismerés fizethető. A jogszabály azon meghatározása, miszerint a teljesítmény és egyéb szubjektív szempontrendszer alapján kerülhet a fentebb hivatkozott mellékletben meghatározott jövedelemhatárok között megállapításra egy adott tisztviselő illetménye, úgy gondoljuk, hogy nem igényel különösebb magyarázatot, miért aggályos, mégis egy életszerű példával szemléltethető: Az új szabályozás értelmében például egy központi kormányzati igazgatási szervnél alkalmazott kormánytisztviselő, aki egy adott álláshelyre kerül besorolásra – meghatározott iskolai végzettséggel, meghatározott munkakörben – ebben a beosztási fokozatban akár 5, 10 vagy 15 éven keresztül (időkorlát nélkül) akár változatlan illetménnyel foglalkoztatható lesz. Ha kinevezését követően akár több diplomát megszerez - a jelenlegi szabályozást alapul véve - az sem ad számára garanciát arra, hogy képesítése által előrébb lépjen. A törvény jelenleg meghatározott összeghatáron belül ad mozgásteret az illetmény összegének megállapítása során – ahogy az fentebb is látható – de a munkáltatói jogkör gyakorlója (az első számú vezető) mérlegelése által a szubjektív tényező jelentősen túlsúlyba kerül.

- Az új jogszabály ráadásul kibővíti a jogviszony megszüntetésének lehetőségeit is. Bevezeti a Kit. szabályozása a kormánytisztviselői jogviszony felmentéssel történő megszüntetése körében a 108.§-ában a feladatok hatékonyabb ellátásának biztosítása jogcímet, mely a jogviszony megszüntetésének egy új formáját jelenti. Nyilván a jogviszony megszüntetésének bővítése már önmagában sem értékelhető alkalmazott-barát lépésnek, annak ellenére sem, hogy a törvény ezen szabályozása garanciális jelleggel részletszabályokat is meghatároz.

Az új megszüntetési jogcím tartalmilag a következő formában került szabályozásra: Amennyiben a kormánytisztviselő által betöltött álláshelyre meghatározott feladatokban olyan változás következik be, amelynek hatékony ellátására a kormánytisztviselő iskolai végzettsége, szakképzettsége, szakképesítése, szakmai tapasztalata nem megfelelő, a kormányzati igazgatási szerv az álláshelyet más kormánytisztviselővel betöltetheti. A változás a kormányzati igazgatási szerv érdekkörében felmerülő ok lehet. A kormányzati igazgatási szerv érdekkörében felmerülő oknak minősül különösen, ha az a kormányzati igazgatási szerv feladatellátásának jogszabályi változásával függ össze. [Kit. 108. (1) bek.]

- Mi történik, ha ezek után sokan úgy döntenek, ott hagyják a kormányszférát?

- Ez egy érdekes kérdés, ugyanis az új jogszabály elhelyezkedési korlátozó rendelkezést is tartalmaz. A Kit. 117.§-a szabályozza az említett korlátozást. Eszerint a Kormány meghatározza azokat az ágazatokat és az ágazatokon belül azokat az álláshelyeket, amelyek esetében a kormánytisztviselő a kormányzati szolgálati jogviszonya megszűnését vagy megszüntetését követően az ágazati tevékenységet főtevékenységként végző gazdasági társaságnál nem létesíthet munkavégzésre irányuló jogviszonyt. (117. § (1) bekezdés). A jogszabály 117.§ (2)-(3) és (5) bekezdései a munka törvénykönyvéből is ismert versenytilalmi korlátozással mutatnak némi hasonlóságot. Többek között tartalmazzák az időkorlátot, az ellentételezésre utaló szabályt és az üzleti titokra utaló rendelkezést az alábbiak szerint:

- A korlátozás időtartama a kormányzati szolgálati jogviszonyban eltöltött időnek megfelelő idő, de legfeljebb két év.

- A kormányzati szolgálati jogviszony időtartama alatt megszerzett információk a jogszabályban rögzített határidőn túl sem használhatók fel üzleti célra.

- Az elhelyezkedési korlátozás az illetmény megállapítása során figyelembe vehető. Kevésbé egzakt szabályozás az Mt. versenytilalmi szabályozásával összevetve, de gyakorlati hasonlóság elvi síkon mindenképpen vonható a két szabályozás között. Az elhelyezkedési korlátozással kapcsolatba leginkább aggályos rendelkezést mégis a 117. § (8) bekezdései tartalmazzák. A Kit. úgy rendelkezik ugyanis, hogy ha a kormánytisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya az alábbiakban felsorolt valamely ok miatt kerül megszüntetésre, akkor az érintett újabb kormányzati szolgálati jogviszonyt a jogviszony megszűnésétől számított három évig csak a Kormány engedélyével létesíthet. A megszüntetés fent hivatkozott okai között a törvényi felsorolás a következőket említi: a kormánytisztviselő kormányzati szolgálati jogviszonya a Kormány döntése szerint létszámcsökkentés végrehajtása miatt (a 107. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint) kerül megszüntetésre; megszűnt a kormányzati igazgatási szervnek a kormánytisztviselő álláshelyén ellátott feladata; a Kormány döntése alapján a központosított álláshely-állományból származó álláshely visszakerül a központosított álláshely-állományba; a kormánytisztviselő álláshelye átszervezés miatt megszűnik; a kormányzati igazgatási szerv a feladatok hatékonyabb biztosítása érdekében a kormánytisztviselő álláshelyére másik kormánytisztviselőt alkalmaz. A Kit. tehát rendelkezik arról is, hogy azok a kormánytisztviselők, akiknek létszámcsökkentés keretében jogviszonyuk megszüntetésre kerül, három éven belül államigazgatási szervnél (tehát a jogszabály személyi hatálya alá tartozó intézménynél, szervezetnél) nem helyezkedhetnek el. Amennyiben a kinevezésükre fentiek ellenére sor kerül, úgy a kinevezés törvény erejénél fogva semmis. Az álláskeresést korlátozó, illetve az elhelyezkedési lehetőségeket behatároló rendelkezés véleményünk szerint több szempontból is aggályos, különös tekintettel arra, hogy a felsorolás szerinti megszüntetési okok többsége nem hozhatók közvetlenül összefüggésbe az érintett teljesítményével (létszámcsökkentés, átszervezés, központi álláshely-állományba való visszavétel, feladat megszűnése). Kivétel szabályt mindösszesen annyiban tartalmaz a törvény, hogy a Kormány engedélyével lehetőség nyílhat az elhelyezkedési korlátozást tartalmazó főszabálytól eltérni.

M. Z.







0


Mi a véleménye a Munka Törvénykönyvének módosításáról (túlóratörvény)?









0

hírek innen, onnan

Remek újítást kapott a Huawei Mate 20 Pro

Főleg azok fognak örülni neki, akik sokat fotóznak a készülékkel.

Ennyi minden történik a szervezeteddel, ha hosszú ideig nem szeretkezel

Nem várt változásokat hozhat az életedbe, ha valamilyen oknál fogva úgy döntesz, hogy abbahagyod a szeretkezést.

Szárazságtűrő dísznövények II. rész - egynyári dísznövények

Melyek azok az egynyári dísznövényfajok, melyeket nyugodt szívvel telepíthetünk lazább szerkezetű kerti talajokba olyan évben is, amikor...

Tóth Vera ismert emberbe szeretett bele - Először beszélt kapcsolatukról

Tóth Vera szívét három év szingliség után egy gasztroszakember rabolta el.

Apró csajos stúdió - Ahol 38 nm-en még egy kandalló is elfér

Ha valami, ez a csajos stúdió a hölgyek álmainak netovábbja. Bájos és letisztult, ráadásul minden porcikájából csak úgy árad a...

Megugrott a munkanélküliség Bulgáriában

Bulgáriában megugrott a januári munkanélküliség decemberhez képest a szezonális munkahelyek számának csökkenése miatt.

Elképesztő részletek: így állították meg a túszejtő szökött rabot

Tisztára mintha egy filmforgatás helyszíne lett volna tegnap a Fővárosi Törvényszék környéke, majd a Bosnyák tér és Újpalota!...

Orlando Bloom mindenkinek ugyanolyan gyűrűt vesz

Katy Perry eljegyzési gyűrűje kísértetesien hasonlít arra a gyűrűre, amivel Orlando Miranda Kerrt kérte meg. Jaj.

Három befektetési aranyszabály Warren Buffettől

Olyan vállalatok részvényeit vásároljuk, amely cégeket szívesen meg is vennénk szól a befektetési guru jó tanácsa. Buffett azt is...

Megvan a várt felminősítés - végre lépett a Standard & Poors!

Markánsan javultak a magyar növekedési és egyensúlyi mutatók, nem is maradt el a várva várt felminősítés.

5 vitathatatlan bizonyíték az időutazásra

Mindenki álmodozott már arról, hogy milyen szuper lenne időnként bepattanni egy különleges masinába, és visszaugrani az időben néhány...

3 dolog, amit tudnod kell a nyugalmi pulzusodról

Most őszintén: te tisztában vagy azzal, mennyi a nyugalmi pulzusod, és ez a szám milyennek számít az átlaghoz képest? Ha sokat sportoltsz,...

0

Sport

Hosszú Katinka lélegzetelállítóan nézett ki az Év sportolója gálán - fotó

A győri kézis lányok is lenyűgözően elegánsak voltak.

Egy napon született két gyereke, két különböző nőtől a holland focistának

A játékos nem biztos benne, a bíróság már annál inkább.

Minden idők egyik legjobb nehézsúlyúja a KO-gép ellen

Nem túlzás a cím, visszatér Cain Velasquez, ráadásul egy nagyon várós, és számára veszélyes meccsen Ngannou ellen.

Komoly kritika érte Hosszú Katinkát

Komoly kritikát fogalmazott meg Hosszú Katinkáról az úszószövetség elnöke, Wladár Sándor.

Aláírt a Honvédhoz, majd kölcsönadták

Ketten távoztak Kispestről.

A Bayern 14 másodperc alatt, az első labdaérintéséből rúgott öngólt

A Bayern München nagyon korrekten hendikepről indította a meccsét, úgyis annyival jobb az Augsburgnál.

Kellemetlenül intim helyzetbe került Modric és De Jong

Egyikük sem élvezte az Ajax-Real Madrid BL-nyolcaddöntő odavágója után történteket.

Guzmicsból is viccet csináltak a DAC-Slovan előtt

A magyar válogatott védőjének hírhedt bukaresti passza is bekerült a szlovák rangadót felvezető tréfás videóba.

Aki három hónapos kómából ébredt, azt hitte, még Mourinho az edző

Ezen a héten a Manchester United-Paris Saint-Germain találkozóról beszélgettünk.

Ronaldo ismét betalált, megőrizte veretlenségét a Juventus

Három góllal verte a címvédő a bennmaradásért küzdő Frosinonét.

0

Bulvár

Zsákokban, koporsókban, hullák alá rejtve csempészte ki a gyerekeket az ápolónő

Elengednéd a gyerekedet egy idegennel, ha azt állítaná, úgy életben marad?

A kormány üzent: lehet, hogy ki kell igazítani a nyugdíjakat

Óvatosan elkezdték kommunikálni, hogy nagyobb lehet az infláció, mint tervezték.

Egy elveszett világra bukkantak az Arktiszon

Gyönyörű az úttalan rengeteg, ujjong lelkem a parton egyedül; egy társaság van, hol nem szenvedek: a mély tenger, hol az ár hegedül. Embert meg nem vetek, de a természethez vagyok hű.

A WC-ülőkét ezért kell mindig lehajtani

Az öblítés során kórokozók hada kerül a levegőbe, ami könnyedén megbetegíthet.

A savlekötők meglepő mellékhatásai

Mivel a savlekötők vény nélkül is elérhetők, sokan hajlamosak úgy gondolni, hogy szinte bármilyen hosszan, illetve mennyiségben biztonságos a használatuk. De ha nem elég körültekintően szedjük őket, akár komolyabb mellékhatásaik is lehetnek.

Nagy döntést hoztak: Zsüliett miatt válik ketté a Fásy család

Fásy Ádám kettéosztotta a családi vállalkozást, így egyszerre két rendezvényen is részt tudnak venni. A zenész bízik lánya rutinosságában, ezért Zsüliett a nyíregyházi Böllérfesztivált már egyedül fogja vezetni.

6 zöldség, amely egészségesebb főve, mint nyersen

Elsőre talán furcsán hangozhat a szóban forgó elmélet, hiszen mindenhol azt halljuk, hogy próbáljuk minél kevésbé feldolgozva fogyasztani a zöldségeket és a gyümölcsöket. Mégis léteznek olyan zöldségfélék, amelyek megfőzve több tápanyagot tartalmaznak, mint nyersen. Nézzük, mit érdemes hőkezelni és miért! 1. Tökfélék Rendben, elismerjük, nyers tököt még akkor sem szívesen fogyasztanánk, ha tele lenne [...]

Új kötelező felszerelés jön az autókba

Az autmatikus vészfékező rendszert várhatóan 2022-től kötelezővé teszik az új autóknál.

Egymillió forintos az első GDPR-bírság

A bírságot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság biztonsági kamerák felvételeinek kezelésével kapcsolatban szabta ki, egy meg nem nevezett szervezetre.

Videón, ahogy tüzet nyitnak Budapesten a szökött rabra

A Fővárosi Törvényszékről szökött meg egy rab: pisztolyt tartott az őr fejéhez és úgy próbált menekültni. Nem messze, a XV. kerületben, a Nyírpalota út-Szentmihályi út kereszteződésénél kapták el. A rendőri akcióról videó is készült.

Felbontotta jegyességét a sztárpár? Nagyon úgy fest, hogy gondokkal küzd a híres páros

A legfrissebb hírek szerint Lady Gaga és vőlegénye problémákkal küzdenek, és egy ismerőse szerint emiatt már szakítottak is!

Borzalmas állapotok a Liszt Ferenc repülőtéren - felülvizsgálják az üzemeltető szerződését

Felülvizsgálhatják a Liszt Ferenc repülőtér üzemeltetésére kötött privatizációs szerződést írta a Magyar Nemzet

blogmorzsák

A hollandok és a szörny

Vajon bunkóság a hollandok keresetlen nyíltsága vagy egyszerűen csak őszinték? Hogyan kezelik mindezt az ott élő külföldiek?

Az atomerőmű megy a levesbe, jön helyette a napenergia

A legnagyobb tanulság, hogy támogatás és ösztönzés nélkül még a hanyatló nyugaton sem nagyon építenek megújuló erőműveket.

Onnan érkezik a jó pékek második hulláma, ahonnan nem számítasz rá

A megváltozott munkaképességűek isteni kenyeret sütnek ezen az eldugott helyen.

A családok éve után jön a családok átverésének éve

Egy biztos: 10 év múlva bölcsődék helyett haj­léktalanszállókat és árvaházakat építünk majd.

Orbán előre menekül

A kormányfő ismerheti az USA NATO-ból való esetleges kivonulásának amerikai terveit.

Hogyan ússzuk meg a szabálytalan parkolás miatti bírságot?

Szabálytalan parkolás miatt csaknem kéttucat­nyi autóst – köztük egy mozgássérültet – jelentett fel valaki az egyik fővárosi kerületben.

9 apróság ami életet menthet!

Amikor a pillanat tört része alatt kell helyes döntést hoznunk.

Fátyolhájba tekert göngyölt tarja

Friss rozmaringgal, aszalt áfonyával, levendulavirággal. Mennyei!

Krémes-kéksajtos karfiolleves

A Chez Sennerei krémes, lágy, mégis nagyon karakteres Bodensee kék sajtjához valami igazán különleges illett.

Mr. Kondom elbűvölő története

Egy ember, aki 40 év alatt egy egész országot mentett meg. Kétszer.

A magyar, lengyel, ro­mán és török rendszer rákos veszély a NATO számára

Amerika félrenéz, amikor a demokrácia súlyos kelet-európai bajairól van szó.

Blues, hazatérés, tornácos hozzáállás

Interjú Little G Weevillel.

0